Jakie artykuły BHP mogą okazać się niezbędne w miejscy pracy?

Niezależnie od tego, czy jesteś pracownikiem, czy pracodawcą, bardzo istotne jest wyposażenie w odzież ochronną, a także meble socjalne pozwalające ją przechowywać. Obecnie nadal niezbędne jest noszenie maseczek antybakteryjnych, które ograniczają ryzyko zarażenia COVID-19. Do tego dochodzi kwestia związana z odpowiednią higieną rąk, czyli wykorzystanie żeli antybakteryjnych oraz zakup dozowników do płynu do dezynfekcji w każdym ważniejszym pomieszczeniu w firmie, a w szczególności przy wejściu, jak i na stołówce. Dodatkowo każdy pracownik i osoba przebywająca na terenie zakładu powinna wiedzieć, gdzie znajdują się akcesoria BHP.

Na czym polega obowiązek pracodawcy i jakie akcesoria pracodawcy są niezbędne?

Każdy mebel musi być wykonany w pewnym niezmiennym standardzie. Do tego dochodzi kwestia środków medycznych i akcesoriów BHP wymagany przez przepisy wynikające z Rozporządzenia Rady Ministrów. Ramy prawne stanowią pewien wyznacznik określający, co koniecznie musi być do dyspozycji pracownika, a także każdej osoby na terenie zakładu. Akcesoria BHP to elementarny obowiązek, a każdy zatrudniający jest nim obłożony. W praktyce powinien on zadbać o obecność rękawiczek jednorazowych, obecnie maseczek antybakteryjnych, a także artykułów higienicznych. Nie ma znaczenia, ile osób znajduje się na terenie miejsca pracy. Wystarczająca ilość akcesoriów BHP jest podstawową i najważniejszą częścią każdego zakładu pracy.

Jakie akcesoria BHP przydają się w praktyce?

Odpowiednie zastosowanie przepisów BHP w praktyce jest newralgiczne. Nie tylko dlatego, że są prawem, ale głównie ze względu na to, że zostały ustanowione w celu ochrony życia i zdrowia pracownika. Normy prawne dotyczące bezpieczeństwa artykułów BHP na terenie pracy są nie bez powodu obciążone wysokimi i dotkliwymi sankcjami. Nieprzestrzeganie jest niezwykle niebezpieczne dla każdego. Rygor w miejscu pracy to kwestia bardzo ważna, dlatego każdy pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom dostęp do odzienia ochronnego, a także maseczek antybakteryjnych, żeli antybakteryjnych i innych. Przestrzeganie norm przez pracowników i pracodawcę ogranicza szansę na zaistnienie nieprzewidzianych i przypadkowych wypadków na terenie miejsca wykonywania pracy.

Odzież ochronna i podstawowe artykuły BHP

Na początek podstawowe rękawiczki jednorazowe przydają się wszędzie. Pozwalają nie tylko uchronić skórę przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, ale także komfortowo zająć się czyszczeniem kuchni lub toalety. W przypadku wielu firm zajmują się takimi kwestiami również wyłącznie pracownicy. Obecnie trzeba także zaopatrzyć miejsce pracy w szereg maseczek na twarz. Pracownik może zawsze uszkodzić swoją i wtedy ma prawo do otrzymania nowej. Wynika to z wykluczenia jakiegokolwiek niebezpieczeństwa związanego z jego obowiązkami.

Czy dozowniki do płynu do dezynfekcji są niezbędne w miejscu pracy?

Nie, jednak obecnie konieczne jest zapewnienie możliwości dostępu do minimum żeli antybakteryjny i płynów do dezynfekcji chociażby w prostym, plastikowym aplikatorze. Warunki BHP każdy ma mieć zapewnione w równym stopniu. Dozownik do płynu do dezynfekcji będzie stanowił dodatek, jednak nikt nie obejdzie się bez podstawowej dezynfekcji dłoni. Istotne staje się także podstawowe przeszkolenie pracowników w zakresie BHP. Co z tego, że zapewniłeś podopiecznym akcesoria BHP, jeśli Ci z nich nie korzystają? 

Pracodawca sprawuje więc również nadzór nad przestrzeganiem norm. Płyny do dezynfekcji i żele antybakteryjne powinny być zawsze uzupełnione w miejscach takich jak wejście, łazienka, zaplecze i stołówka.